Smart Diabetes Care

Digital Diabetesmanagement

To optimise care inpatient care for patients with diabetes, we are investigating the introduction of a digitalized diabetes management into routine care. The aim is to use digitalisation to record blood glucose data more quickly and comprehensively in order to regulate blood glucose more precisely. We aim to reduce inhospital complications and length of hospitalisation, as well as to improve acute and long-term blood glucose control and satisfaction for both patients and health care professionals.

Our digital diabetes management system includes automatic determination of long-term blood glucose levels (=HbA1c) and spontaneous blood glucose levels as part of the admission examination. In addition, a database query is performed to check for diabetes/prediabetes coded during a previous stay, and an anamnestic survey is conducted to check for previously known diabetes/prediabetes. All patients identified with diabetes/prediabetes will then receive a sensor for continuous glucose monitoring in the subcutaneous fat tissue (=CGM) on the day of admission, along with a smartphone that is linked to the sensor via an app and enables digital blood glucose measurement. The measurement is performed in real time (= 1440 values/day) and is automatically transferred to a secure cloud. Here, the values can then be viewed by the diabetes team and appropriate therapy adjustments can be made.

Based on the data collected, we are investigating the safety and accuracy of CGM sensors in everyday inpatient care in comparison to the gold standard of capillary blood glucose measurement. We explicitly investigate CGM accuracy in special situations such as chemotherapy or sepsis. Furthermore, we examine the above mentioned clinical endpoints. We generally investigate these clinical endpoints in our patients with diabetes/prediabetes, but we also explicitly investigate more advanced scenarios such as patients undergoing chemotherapy, with infections requiring isolation, or with an increased risk of hypoglycaemia.

Initial data from our working group has already shown that automated testing of blood glucose parameters upon admission can identify a quarter more patients with diabetes and 95% more patients with prediabetes. We have also been able to demonstrate that the use of CGM sensors in patients with acute diabetic emergencies ensures sufficient safety and accuracy. In addition, the use of digital diabetes management improves the transfer of diabetes-related information from in- to outpatient care.

Digitale Umsetzung

In einer sich wandelnden Gesellschaft, wo digitale und automatisierte Prozesse auf dem Vormasch sind, wird es es auch keine Ausnahme im Gesundheitswesen geben. Das CEM stellt sich in Kooperation mit der Zentralen-IT dieser Herausforderung. Wie können neue Therapien im Krankenhaus- bzw. Klinikumfeld getestet, verfiziert und angewendet werden? Hier sind drei Säulen essentiell, welche in einer unmittelbaren Abhängigkeit zueinander stehen, nämlich KRITIS (Sicherheit) , Patientennutzung & Entlastung.

Das CEM wird primär an dem Standort Universitätsklinikum Essen AöR praktiziert, welches als KRITIS-Unternehmen (Kritische Infrastruktur im Gesundheitswesen) die Regularien des B3S (Branchenspezifischen Sicherheitsstandard) zu beachten hat. Hier gibt es strenge Sicherheitsregularien, welche eingehalten und nachgewiesen werden müssen. Wo Sicherheit herrscht, wird häufig der Bedienkomfort bedingt eingeschränkt. Diese Einschränkung darf nicht zu lasten der Patienten gehen, was zu Säule Nummer Zwei führt. 

Ein Therapie am Patienten ist nur so gut, wie die Akzeptanz und Vertrauen gewährleistet sind. Um Ängste und Sorgen zu nehmen, wird der Dialog zwischen medizinischem Fachpersonal und Patienten hergestellt. Dabei wird auch die Nutzung eines smarten Blutzuckersensor erklärt und die Vorteile dargestellt, z. B. werden die Fingerkuppeln nicht mehr so stark belastet, was potenziellem Narbengewebe vorbeugt. Während des Aufenthalts werden Patienten separate Smartphones zur Verfügung gestellt, welche lediglich für die freigeschalteten Funktionen (Blutzuckermessung , Infomaterialien einsehen & Feedback) nutzbar sind. Jegliche erhobenen Daten werden nicht personalisiert (anonymisiert) verarbeitet und können nur von klinischem Fachpersonal während des Aufenthalts eingesehen werden. Nach dem Aufenthalt steht es den Patienten frei, diese Therapie Smart Diabetes Care im Diabeteszentrum weiterzuführen. 

Die letzte / dritte Säule ist die Entlastung des medizinischen Fachpersonals. Neue Projekte oder Herausforderungen sorgen bei vielen Menschen im ersten Moment für Mehrarbeit oder Belastungen. Um dieser Stimmung entgegen zu treten und Möglichkeiten darzustellen, werden Schulungskonzepte, Ansprechpartner und Begleitungen während der Umsetzung angeboten. Durch automatisierte Prozesse soll mehr Zeit für die Patientenversorgung und weniger für bürokratische Hürden oder doppelte Dokumentation verwendet werden.

Dr. med.

Annie Mathew

Klinik für Endokrinologie, Diabetologie und Stoffwechsel

Dr. med.

Lukas van Baal 

Klinik für Endokrinologie, Diabetologie und Stoffwechsel